Województwo lubelskie przygotowuje się na znaczący rozwój infrastruktury drogowej dzięki nowemu odcinkowi drogi ekspresowej S17. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wniosek o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka pomiędzy Izbicą a Sitańcem. Odcinek ten jest kluczowym elementem, mającym na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu, docelowo łącząc Piaski z Zamościem.
Precyzyjne plany trasy i zakres inwestycji
Nowo projektowana trasa S17 obejmuje około 10 km i w większości przebiegać będzie nowym śladem, choć równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 17. Powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Budowa ma rozpocząć się w 2026 roku, a ukończenie planowane jest na 2028 rok. Trasa ominie Chomęciska Małe od strony zachodniej, kończąc się w pobliżu Sitańca.
Kompleksowa infrastruktura i techniczne rozwiązania
Projekt obejmuje budowę 27 obiektów inżynierskich, w tym 11 mostów i siedem przejść dla zwierząt, co pozwoli na zminimalizowanie wpływu na lokalne ekosystemy. Inwestycja przewiduje także nowe wiadukty, zaawansowany system zarządzania ruchem oraz system odwodnienia. Dwa nowe węzły komunikacyjne (Stary Zamość i Zamość Sitaniec) będą kluczowe w komunikacji regionalnej. Przewidziano również przebudowę dróg poprzecznych, które przecinają nową trasę.
Realizacja projektu i koszty
Projekt zrealizuje konsorcjum firm GAP Insaat, Fabe Polska oraz Side Midas Stroy, a jego wartość szacowana jest na około 504 miliony złotych. Po uzyskaniu decyzji ZRID możliwe będzie rozpoczęcie procesu odszkodowań związanych z nieruchomościami niezbędnymi do budowy.
Strategiczne znaczenie drogi S17 dla regionu
Docelowo S17 ma mierzyć ponad 320 km, tworząc ważne połączenie między centrum Polski a granicą ukraińską, co czyni ją kluczową trasą we wschodniej części kraju. Dotychczas użytkownicy korzystają z ponad 180 km tej drogi, w tym odcinek od Warszawy Wschód do węzła Piaski Wschód oraz obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego.
Aktualny stan prac i przyszłe plany
Konstrukcja drogi S17 od węzła Piaski Wschód do Hrebennem została podzielona na dziewięć fragmentów o łącznej długości 125 km, z budżetem wynoszącym 4,5 miliarda złotych. Niektóre odcinki są już w budowie, a kolejne prace rozpoczną się po uzyskaniu decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski.
W planach są przetargi na brakujące odcinki Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, które są częścią budowy Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy unijnych, co umożliwia realizację 17-kilometrowego odcinka między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem.
Decyzje i działania związane z projektem S17 przyczynią się do znacznej poprawy infrastruktury drogowej w województwie lubelskim, co z pewnością wpłynie na rozwój gospodarczy i turystyczny regionu.