Literackie Święto: Narodowe Czytanie 2025 w Chełmie i Lublinie

W Chełmie, 10 września 2025 roku, odbyła się niezwykła inicjatywa promująca polską literaturę – Narodowe Czytanie. To ogólnopolskie wydarzenie zostało zorganizowane przez Oddział Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Chełmie. Celem akcji było nie tylko promowanie czytelnictwa, ale także podkreślenie bogactwa polskiej literatury i wzmacnianie poczucia wspólnej tożsamości narodowej.

Uczestnicy spotkania

Wydarzenie przyciągnęło szerokie grono uczestników, w tym uczniów z różnych szkół podstawowych i ponadpodstawowych, nauczycieli, przedstawicieli instytucji edukacyjnych oraz kulturalnych, a także duchowieństwo. Każdy z uczniów otrzymał egzemplarz książki „Jan Kochanowski. Pieśni, fraszki, treny”, co stanowiło piękny gest podkreślający znaczenie literatury w edukacji młodzieży.

Zasięg i współpraca

Oprócz Chełma, Narodowe Czytanie odbyło się również w Zamościu i Lublinie. W Zamościu, 5 września, Biblioteka Pedagogiczna była gospodarzem spotkania, podczas którego odczytano wybrane dzieła Jana Kochanowskiego. Współorganizatorami były m.in. Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza oraz Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Ojca Pio. Również w Lublinie, w Muzeum Wincentego Pola, 6 września odbyło się czytanie pod hasłem „Kochanowski pisał, Wirzbięta drukował, Polacy czytają”.

Rola LSCDN i innych instytucji

W wydarzeniach tych aktywnie uczestniczył Lubelski Samorządowy Centrum Doskonalenia Nauczycieli. W Zamościu LSCDN reprezentował Bogdan Leszczuk, który odczytał wybrane utwory Kochanowskiego. W Lublinie obecni byli pracownicy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Muzeum Narodowego, a także nauczyciele i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego. Dołączył do nich dr Dariusz Kiszczak, ekspert ds. języka polskiego.

Refleksja i integracja

Narodowe Czytanie stało się nie tylko okazją do zapoznania się z dziedzictwem literackim, ale także do budowania więzi w lokalnych społecznościach edukacyjnych i kulturalnych. Wspólne czytanie literatury wzbogaciło uczestników o nowe przemyślenia i pozwoliło na chwilę refleksji nad znaczeniem tradycji literackiej.